19 september 2013

The Kitchen Chronicles - Zelf Stucen!

Warning! 
Als je zelf stukadoor bent, goed kunt stucen of op enig ander manier een stuc-enthousiasteling bent wil je dit niet lezen. Ik heb het zeker niet 'volgens het boekje' gedaan en het resultaat is ook niet perfect! Als je zelf geen geld hebt voor een vakman maar wel genoeg tijd en energie om eigenhandig een stukje muur op te knappen dan moet je vooral verder lezen!

Al heb je tien jaar ervaring als stukadoor, mensen met elf jaar ervaring vinden nog steeds dat je er niets van kan. Er word altijd over gesproken alsof het heel moeilijk is en ik twijfelde of ik het zelf wel kon. Mijn vader over de telefoon en Dennis Mulder in deze videoserie wisten mij toch te overtuigen het eerst zelf te proberen. Hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om wat gips op de muur te smeren?!





Volgens de video's heb je verschillende stappen:

  • Gips aanmaken; water en gips mengen doet hij in een grote ton en met een mixer.
  • Aanbrengen; je draagt op een raambord een hoeveelheid gips waarvan je steeds wat pakt met je plakspaan en op de muur smeert.
  • Reien; je gaat met een lange rechte reilat langs de muur als het wat droger is.
  • Messen; met een spackmes over de muur om hem nog gladder te maken.
  • Sponzen; de muur licht opschuren met een speciaal daarvoor bestemde spons.
  • Pleisteren; nu weer met een pleisterspaan over de muur om hem nog gladder te krijgen.

Waarschijnlijk (hopelijk) wordt dit een van de weinige keren dat ik zelf ga stucen en ik wist nog niet eens of het zou lukken dus ik had weinig zin om allé benodigde materialen te kopen en eventueel zelfs een mixer te huren. Ik wilde het dus een beetje anders aanpakken. Om die reden ben ik ook eerst begonnen met een klein stukje muur om te zien hoe het ging vóór ik besloot om alles te gaan doen. Dit heb ik gebruikt:




Van boven naar onder en van links naar rechts. Een pak Knauf Roodband, een gewone emmer, plamuurmessen. Vanwege de zanderige ondergrond moest ik eerst voorstrijken met een primer, vandaar de kwast en het groene potje. Ik heb wel een echte plakspaan gekocht zoals linksonder en ik gebruikte een snijplank gewikkeld in vershoudfolie als raambord. De raamwisser wilde ik uitproberen als soort reilat maar dat had geen enkel nut ;)

Nadat ik de voorstrijk, die ongeveer net zo dik is als water, zonder problemen op de muur had gekwast was het tijd voor het echte werk.




Ik heb het gips met een soeplepel op mijn 'raambord' gekwakt en daarna in beetjes overgenomen op de plakspaan. Een snijplank als raambord werkte overigens prima!




Gips aanbrengen met een plakspaan ging bij mij absoluut niet zo soepel als bij Dennis in zijn video! De routine die uiteindelijk het beste werkte was steeds op een aantal plaatsen naast elkaar een dot gips aan te brengen en dit daarna te verspreiden met de plakspaan bijna vlak op de muur. Daarna maakte ik het glad door er nogmaals met de plakspaan overheen te gaan maar dan onder een hoek van ongeveer 30 graden. Over dit kleine stukje muur onder de balk heb ik ongeveer een halfuur gedaan, waarschijnlijk omdat ik nogal een pietje precies ben. De verwerkingstijd van Roodband is ongeveer 20min. en daarna wil je ook echt niet meer met de plakspaan over de muur gaan omdat je dan sleuven creëert. 

Achteraf was ik zeker niet ontevreden over het resultaat!




Ik besloot dus lekker door te gaan. Het belangrijkst was het stuk boven het gasstel/bij de niet-bruikbare ventilatiegaten waar de muur nog behoorlijk ongelijk was ondanks de voorbewerking met grote gatenvuller. Ik denk dat ik hier nog wel een uurtje of twee, drie mee bezig ben geweest maar uiteindelijk had ik dit resultaat in dat gebied.




Echt niet slecht en een enorme verbetering van hoe het er eerst uitzag.


Voor

Toch vond ik het behoorlijk veel werk en werd ik er een beetje gek van om steeds zo lang op een klein stukje muur te concentreren. Bovendien was er op dit punt al bijna vijf kilo doorheen. De rest van de muren zagen er lang niet zo slecht uit als deze delen waar ik mee begonnen was en dus besloot ik ze niet allemaal te stucen met een dekkende laag. Ik ben gewoon met de plakspaan licht over de muren gegaan op zo'n manier dat alleen in de oneffenheden nog gips bleef hangen. 

Ik vond eigenlijk dat de gestucte delen nu wel mooi genoeg waren. De muren in de rest van het huis zijn ook niet allemaal perfect en ik denk dat als de keukenmuren ineens spiegelglad zouden zijn dit des te meer op zou vallen. Ik heb dus niet gereid, gemest, gesponst noch gepleisterd. Ik zei dat je dit niet moet lezen als je van stucen houd ;) Om alles mooi af te werken heb ik alleen toen alles nog net niet droog was met natte vingers de laatste ribbeltjes weggeveegd en hiermee de kleine gaatjes gedicht. Daarna alles nog licht geschuurd. Shame on me; ik heb hier allemaal geen foto's van. Alleen een paar (slechte) van nadat ik ook klaar was met schilderen.




Er was zulk raar, 'blauwig' licht deze dag dat ik enorm heb zitten spelen met alle instellingen maar toch was dit uiteindelijk nog de beste foto.. Je kan hier wel goed zien dat alles redelijk netjes doorloopt vanuit de gang, al is het nieuwe stukje balk toch duidelijk wat anders.




Wat betreft de verfkleuren; het grijs blijft. Het wit is puur een eerste laag zodat de volgende beter dekt. Wanneer straks de vloer ligt wil ik eindelijk eens keuze's gaan maken wat betreft de kleuren. Iets opvallends lijkt me hier wel leuk. Rood? Ik denk dat lila of blauw erg goed bij de groene keukenkastjes zouden passen. Wie weet!




Behalve het iets hoger zetten van het contrast is deze close-up niet gephotoshopt zodat je een goed beeld krijgt van het resultaat wanneer je op deze manier stuct. Dus nee, niet perfect. Goed genoeg voor mij. Al zou ik een eventuele volgende keer waarschijnlijk wel willen sponsen, ik heb het gevoel dat het er dan toch nog een stukje beter uitziet. Het liefst heb ik dat er geen volgende keer komt, want ik kan niet zeggen dat dit mijn meest favoriete klus is!

Toch, met 19x het woord 'muur' in een post -20!- weer één stap dichter bij een keuken die af is!


Andere delen gemist? Lees hier en hier en hier de eerdere posts over de keuken!

2 opmerkingen:

  1. Wauw, knap dat je het aandurfde! Ik dacht idd al die stappen dat gaat me nooit lukken. Maar dit was ook wel slim geweest ipv een dure stukadoor:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een heel mooi nieuw duur koophuis had ik het ook niet gedurfd hoor! Maar nu had ik gewoon zoiets van 'lelijker kan het toch niet worden'. En als stucwerk erg ongelijkmatig is kun je het altijd glad schuren! Een rotwerkje maar het kan wel opgelost worden!

      Verwijderen