25 november 2013

Design Recap - Part 3

Door vrienden, familie, in Sinterklaasgedichten... Ik wordt er regelmatig mee geplaagd dat ik zo vaak verhuisd ben in de relatief korte tijd sinds ik niet meer bij mijn ouders woon. "Ilse maakt nooit schoon, die verhuist gewoon als het te vies wordt!" Zes keer in vier jaar om precies te zijn.
Het was telkens met een goede reden maar toch wel vervelend om geen eigen plek te hebben. Ergens in die vier jaar ben ik steeds beter geworden in het snel gezellig maken van een kamer of huisje zodat een plek, ook al woon je er maar voor drie maanden, toch een beetje als 'thuis' voelt.
Een voordeel van zo vaak verhuizen is dat je steeds opnieuw moet gaan nadenken over je inrichting en je zo je eigen smaak kan zien veranderen als je terugkijkt, iets wat ik in deze posts graag doe!

Na acht maanden met vijf huisgenoten in een studentenhuis te hebben gewoond kon ik met mijn toenmalige vriend een zelfstandige studentenwoning met een woonkamer en een slaapkamer krijgen. Eigen keuken en toilet? Geen drollen van dronken huisgenoten meer naast de pot, geen muizen meer? Check! Het feit dat er ook nog een tuintje, een schuur en een eigen parkeerplaats bij zat was al helemaal mooi meegenomen.




Deze foto nam ik van de keuken op de dag van de bezichtiging. In principe zag alles er netjes uit, we wilden alleen wel graag alles even schilderen. Omdat ik natuurtinten had gebruikt in de kamer bij mijn ouders én in mijn studentenkamer daagde ik mezelf nu uit om een echte kleur te gebruiken. Ehm, samen met toch wat beige en bruin omdat je ontwennen nu eenmaal langzaam aan moet doen. Na lang wikken en wegen was dit het kleurenpalet:




Na een weekeindje schilderen met behulp van mijn vader, zusje en een vriend en het neerzetten van wat leuke spulletjes was dit het resultaat.




Al een heel ander gezicht! Ook hier de weckpotjes waar in nog steeds zo'n fan van ben.




De keuken was open richting de woonkamer waar een eet en een zitgedeelte was. Een groot voordeel van dit huisje was het mooie licht elke middag en avond!




In de tijd dat ik in 'het huisje' woonde, zoals het liefkozend genoemd werd, was het budget ook niet heel groot en ben ik voor het eerst begonnen met het 'DIY-en'. Op de volgende foto heb ik bijvoorbeeld zelf een lamp gemaakt en de stoelen opnieuw bekleed omdat de oude stof vol gaten zat.




Tegenover deze eettafel een bank en TV-meubel.




Ja, die twee schilderijen boven de bank waren nog niet af en zijn ook nooit meer af gekomen. Overigens haast ik mij wel even te zeggen dat die grote bruine plantenpot niet van mij was!




De slaapkamer was net groot genoeg voor een tweepersoonsbed, een kledingkast, een bureautje waar mijn werkplek was en mijn kledingrek.








Ten slotte, ook nog een gang richting de voordeur. (En een badkamer maar die wil niemand zien.)




Wat ik heb geleerd bij het inrichten van dit huis? Drie verschillende muurkleuren in één kamer vind ik niet mooi. Een huis vol IKEA is niets voor mij. Uiteindelijk was ik het meest gehecht aan de tweedehands tafel, de gratis bank en de leren stoel van mijn opa en oma dan aan enig ander meubelstuk. Ik hou niet van groen. Wel van de frisse uitstraling van dit huis en van licht. Heel veel, mooi licht!




Na exact een jaar ben ik hier weg verhuisd omdat de relatie geen stand hield en heb ik nog drie maandjes tijdelijk in Eindhoven (omdat ik daar nog werkte) en drie maandjes tijdelijk in Rotterdam (omdat ik geen kamer in Den Haag kon vinden) gezeten. Na al die tijdelijke stekjes waar je eigenlijk geen energie in wil steken was ik erg blij met de kamer in Den Haag waar ik al met al het langst heb gewoond en die de volgende is om te laten zien!

1 opmerking: