27 maart 2014

Help! Advies Nodig!

Nee, de wereld vergaat niet en het is geen kwestie van leven of dood. Het gaat maar om een interieur beslissing en er zijn veel belangrijkere dingen. Maar hier even iets waar ik nu al zó lang over twijfel dat ik wel wat input kan gebruiken!

De grote vraag is;
Ga ik AL HET HOUTWERK in huis wit schilderen of laat ik het beige?

Het probleem is, de helft van het houtwerk in huis is beige, in goede staat en door het te laten als het is bespaar ik mezelf veel werk. De ándere helft ziet er echter verschrikkelijk uit en gaat sowieso geschuurd/gestript/gevuld/geplamuurd en geschilderd worden.






Als ik dan toch al die moeite ga doen, kan ik dan niet beter een kleur gebruiken die ik écht mooi vind?

De meeste bloggers die ik regelmatig lees schilderen al hun 'trim' namelijk 'crispy white' en na elke update is het zo'n verademing dat 'the ugly yellowness / beigeiness / tan color' weg is gewerkt. Ik twijfel of ik wit nu echt zo mooi vind of dat het in mijn hoofd zo erg de norm is dat ik het daardoor ga willen. Want waarom zou mijn huis er hetzelfde uit moeten zien als alle plaatjes op internet? Dit is ook weer eens wat anders! En het past ook wel bij een oud huis! Tenminste, dat heb ik mezelf in het begin wijsgemaakt waardoor ik bijvoorbeeld bij sommige inbouwkasten en in de keuken al een kleur heb gebruikt die zo dicht mogelijk bij de rest van het huis ligt.

Vorige week was ik veel in een schitterend, oud Haags herenhuis waar ze juist wél al het houtwerk wit hadden geschilderd. Het was echt heel mooi en ik besloot toch ook maar voor wit te gaan. Toen stond ik van de week weer in onze keuken en vond ik het palet met warme kleuren weer zo mooi. Aargh! Het is tijd om het hout in de slaapkamer te gaan schilderen en ik moet nu toch echt beslissen want ik heb zéker geen zin om dat straks weer allemaal overnieuw te doen!

Dus, tijd voor een side by side comparison met behulp van lijstjes en Photoshop, een poll en een beslissing. Ik reken op jou en je creatieve inzicht!


Beige                                   Wit





Als ik het houtwerk wit zou schilderen zou ik voor RAL 9010 kiezen wat nét niet spierwit is (dat is 9003) en vaak 'gebroken wit' wordt genoemd. Ik raak zelf vaak in de war met RAL 9001; ook vaak gebruikt maar eerder crémewit. In het echt zou het er waarschijnlijk nog wat lichter uitzien dan op de foto's hierboven maar als ik dat zou hebben gedaan zouden alle natuurlijke schaduwen wegvallen en zou het geheel er erg nep uitzien.




Dus, hier komt 'ie dan! Allemaal stemmuh! Is wit écht zoveel mooier dat het al het extra werk waard is? En is beige echt zo lelijk als sommigen je willen laten geloven? Ik ben heel benieuwd! En alvast bedankt!



Welke kleur voor het houtwerk?
  
pollcode.com free polls 

.
.
.
En omdat ik toch zo lekker bezig was in Photoshop heb ik nog even wat andere opties verkend.




Zullen we maar niet doen he? ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten