22 september 2014

Le Toilet: hardware & een kleurtje

Nu het plafond was voorzien van een schitterende sierlijst en netjes wit was geschilderd kon ik niet wachten om ook de muren een kleurtje te geven. Ik wist dat ik een lichte kleur wilde maar geen saai wit. Ik pakte nog eens de verfstaal erbij waar ook de kleur uit onze gang en slaapkamer vanaf komt omdat ik nog steeds zo blij ben met die kleur grijs. Ik koos een lichtgrijs die twee tinten lichter is, ON.00.76.








Eerder koos ik hem in zijdemat, wat mooi het licht weerkaatst maar voor in het toilet nam ik de normale, matte variant. Het licht in het toilet is erg geel dus de uiteindelijke kleur is lastig op de foto te krijgen maar het is een mooie, zachte kleur grijs.




Ook de deur en het kozijn kreeg een nieuwe lik verf in RAL 9010. (Oké, dat deed ik al wel wat eerder ;)




Met een mooie frisse laklaag, dit is hoe de deur er nu van buiten uit ziet.




De twee plaatjes op de deur vond ik op Marktplaats voor €0,60 per stuk! Er staat 'dames' en 'heren' op. Hoeft niemand meer te vragen waar het toilet is!






Super leuk toch? Past helemaal bij de vintage stijl waar ik voor ga! We hebben ze gewoon met twee spijkers opgehangen.

Binnenin hebben we ook voor wat nieuwe hardware gezorgd! Na weken vruchteloos zoeken op Marktplaats en zelfs een keer een kapotte toiletrolhouder te hebben gekocht vond ik het welletjes en zocht de meest klassieke houder uit bij de Gamma. Niet heel goedkoop, wél mooi!




Hij was heel simpel op te hangen.




Het meest linkse plaatje hang je met twee schroeven aan de muur, dan schuif je daar de toiletrolhouder overheen, die zet je vast met de schroef waar je uiteindelijk het afdekdopje helemaal rechts overheen schuift.

De houder is van de lijn 'Allure' van Haceka'. Alles is van mooi, zwaar staal, behalve het afdekdopje welke van verchroomd kunststof is. Ik hoop dat die mooi blijft, ik heb er slechte ervaringen mee maar zo niet dan gaan we gewoon terug naar de winkel want er zit 10(!) jaar garantie op!




Bij het boren in tegels kan schilderstape voorkomen dat de tegels gaan barsten of de rand erg rafelig wordt. Je kan er ook handig het midden van de tegel op aftekenen. Bij tegels geef ik graag ook nog even een flinke tik met een hamer en een spijker waar er geboord gaat worden, zodat de boor een punt heeft om in vast te grijpen en niet weg glijd.

Over boren gesproken. Tot nu toe leenden we er (al maanden)  één van mijn vader. Die is blij dat hij hem eindelijk terug heeft. Dorus kreeg er namelijk zélf een voor zijn verjaardag. Hij is er erg blij mee.




Hier kon hij hem dan eindelijk voor het eerst uittesten!




Aan de andere kant van de muur hingen we ook nog iets anders op! Van dezelfde sanitair lijn kocht ik namelijk ook nog twee haakjes. Omdat ze niet los verkocht werden. Eentje hangt nu naast de wastafel voor een handdoekje. Dit soort kleine dingen maken het echt áf!






Wat wél gelukt is via Marktplaats is een spiegel voor boven het wastafeltje. Helaas niet zo'n een met een ketting maar wel een aparte vorm en met een gefaccetteerd randje. Hij is ietwat aan de kleine kant dus ik denk erover er nog een lijst omheen te schilderen / maken.




Dezelfde verkoper heeft er nog meer. Hier zijn advertentie voor wie interesse heeft.




Ik heb hem opgehangen met montagelijm. Ik kon geen dubbelzijdige tape vinden bij de bouwmarkt toen ik me dacht dat montagekit/lijm eigenlijk veel handiger is. Ten eerste had ik het nog in huis en ten tweede kun je na het plakken ten minste nog een klein beetje schuiven totdat de spiegel écht recht hangt. Misschien ga ik er nog een mooi kettinkje boven hangen als ik een mooie vind, zodat het lijkt of de spiegel ophangt. Ik heb tenslotte nog een extra Haceka haakje!




Ook het gapende gat van de afzuiging is inmiddels weggewerkt achter een onopvallend raster die bij de Hornbach vandaan komt. Kostte geen drol.








Tenslotte nog een klein haakje op de deur. Dezelfde als we eerder hadden maar dan van vijftien lagen verf ontdaan.




Zijn we toch een heel eind richting het einde inmiddels! Er moet nog een vloer komen, accessoires en de tegels moeten worden gekit. Verder krijg ik binnenkort een mooie plafoniere van gefacetteerd glas van mijn oma en dan is het al af! Oh, ook nog een nieuw peertje met witter licht, dan kan ik eindelijk eens fatsoenlijke niet-vergeelde foto's maken.




De volgende keer dat ik over dit hokje schrijf is hij helemaal af! Beloofd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten