3 november 2014

New art, new frames, new spot

Uit ieder vakantieland probeer ik een klein schilderijtje met iets van water mee te nemen. Ik had al een kleine verzameling in de hal hangen en ook toen Dorus en ik op vakantie naar Barcelona gingen hield ik mijn ogen hier voor open!

Het lukt niet altijd -mijn eisen zijn behoorlijk specifiek- maar deze keer wist ik een prachtig klein doekje met een zeilschip in een storm te scoren.




Het doek was nog niet opgespannen en zat met schilderstape aan een passe partout geplakt, wat op lange termijn niet goed is voor het doek. Ik moest het dus zelf laten opspannen.
Ik wilde er ook graag een mooie lijst om. Tot nu toe hadden alle schilderijtjes in de gang een andere verschillende wat ik niet zo mooi meer vond. De enige 'dure' lijst die er tussen hing was van aluminium en zat om een aquarel uit Parijs die ik eerder heb laten inlijsten bij een lijstenmaker.


Alle andere lijstjes waren vervangbaar maar deze niet. Daarom wilde ik de nieuwe lijstjes ook in 'Brushed Aluminium' zoals de afwerking heet.

En dat was wel even sparen.

Na een paar maanden bracht ik het doekje naar de lijstenmaker om te worden opgespannen en voor een lijst. Ik nam ook een ander doekje mee, één van de eerste schilderijtjes die ik ooit kocht en waarvoor ik ook een aluminium lijst wilde.


Ik bracht ze naar 'Lijstenmakerij Grijspaardt'. Ik werd vriendelijk geholpen en het resultaat ziet er prachtig uit maar ik moest wel twee weken langer wachten dan in eerste instantie was afgesproken en dat vond ik toch wel vervelend. Bij elkaar was ik rond de honderd euro kwijt.



Het schilderijtje uit Barcelona is erg klein en daarom koos ik voor een baklijst, zodat er geen randjes weg zouden vallen.


Mijn andere schilderijtje had wat lichte beschadigingen die nu gelukkig wegvallen achter de gewone lijst. De signatuur is gewoon nog te zien, dat vond ik het belangrijkst.

Van de vakanties waar ik geen schilderijtje had kunnen vinden hing ik eerst bijvoorbeeld een foto of een ansichtkaart op maar dat wilde ik niet meer, alleen nog echte kunst. Ook vond ik het eigenlijk zonde om al dat moois in de gang te hangen waar je er eigenlijk alleen maar langs loopt. Ik haalde dus alles naar beneden, dichtte de gaatjes en schilderde er een laagje overheen. Niets meer van te zien.


Voor de overige kunstwerkjes kocht ik aluminumlijstjes bij de V&D. Een grote, twee medium en een kleintje.


De grote afbeelding linksboven is trouwens nieuw en ik heb er een beetje mee valsgespeeld. Ik vond hem voor vijf euro in een antiekwinkeltje in Den Haag wat bijna nooit open is en een nogal excentrieke eigenaar heeft.


Toen ik hem uit de lijst haalde zag ik dat er iets op de achterkant geschreven stond!

 "T. April 1 (...) 1874. ,,The Prisoner of Chillon" LaRe (...) lies by Chillon's walls."

Hoe tof! Ik zou het toch wel erg leuk vinden als hij echt uit 1874 stamt. Na wat googlen kwam ik erachter dat 'Het Kasteel van Chillon' een bestaand kasteel is aan het meer van Geneve in Zwitserland en is ook echt een gevangenis geweest.  Ooit zat hier de Geneefse denker Bonivard gevangen en over hem werd door Lord Byron (die ook Don Juan schreef) in 1816 het (ontzettend lange) gedicht 'The prisoner of Chillon' geschreven waarnaar op de achterkant van dit schilderijtje wordt gerefereerd. Geweldig dat dit allemaal zo makkelijk te vinden is!

via Matthew's Island of Misfit Toys

Ik ben er nog niet geweest, vandaar dat het een beetje valsspelen is maar ik vind dit een prachtige reden voor een vakantiebezoekje!

Oke, terug naar het hier en nu en mijn bescheiden collectie schilderijtjes.


Hier staan ze allemaal samen op de schouw! Ik vind het zelf erg mooi dat ze nu allemaal lijsten van hetzelfde materiaal hebben. De laatste zou ik nu eigenlijk ook een aluminium lijst willen geven maar ik vind het ook wel weer erg duur. 

Nu restte alleen nog de grote vraag waar ik ze dan wél op zou hangen. Ik ben er echt bizar slecht in om zulke beslissingen te nemen. Om mezelf een beetje te helpen heb ik ze in foto's van het huis gephotoshopt.





Toen was het meteen duidelijk!
Ik vond het geen van alle mooi!
Zo belandde alles weer terug op de schouw waar ze een konden wachten tot ik een besluit nam. Ik zei toch dat ik verschrikkelijk was hierin?

Toch heeft het wachten geloond. Ik was het geel zat, schilderde alles wit en toen vielen de puzzelstukjes op hun plaats. Ze moesten in de eetkamer komen! Het lichte aluminium tegen een witte muur! Ik wist eigenlijk al waar maar maakte voor de zekerheid even twee verschillende shop'jes.



Daarna ging ik de boor halen.


Yup! Hier horen ze gewoon! Uiteindelijk ben ik blij dat ik de tijd heb genomen om er even goed over na te denken, en zo ook even heb gewacht tot de muur een kleur had die ik écht mooi vind. Ik ben ook blij met de lijsten die nu bij elkaar passen en vind het echt van een bonte verzameling naar een chique gallery wall gegaan!

Om goed de plaatsen waar ik moest boren te kunnen bepalen heb ik eerst krantenpapier in de juiste vormen geknipt en daarna met tape op de muur geplakt.



Dat was een goede zet, want ik heb nog heel wat heen en weer geschoven!




There you have it. Twee nieuwe toevoegingen, nieuwe lijsten en een nieuwe plek. Ik ben er blij mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten