22 mei 2014

Tales from a tiny bedroom IV

Voorlopig zijn we klaar met klussen in de slaapkamer!  Gisteren liet ik al even een sneak peak zien van de geschilderde muren maar ook de deuren, kozijnen en al het andere houtwerk zijn gedaan! Alleen al de grondverf maakte een enorm verschil.






Gewoon standaard witte grondlak van Best Buy, het budgetmerk van Karwei. Ook in de kast werd het er een stuk mooier van. Een poos terug twijfelde ik of ik al het houtwerk wit ging maken of beige zou houden en als de uitslag van de poll al niet overtuigend genoeg was trok de frisse uitstraling na de eerste laag grondverf me wel over de streep! White it is!




Hierom vind ik schilderen zo leuk! Heel snel schitterende resultaten! Ook het raamkozijn en de bijbehorende vensterbank van kunststof heb ik geschilderd, dat gaat prima als je eerst een grondverf speciaal voor kunststof ondergronden gebruikt. Bij mij bleven er wel wat kwaststroken zichtbaar dus even licht schuren en dan een tweede laag is een aanrader.




Alle muren kregen twee lagen muurverf (RAL9010 voor het wit en Flexa Colors ON.00.45 voor het grijs) en al het hout was schitterend gedekt met één laag grondverf en slechts één laag aflakken. 

We hebben een vloerbedekking neergelegd die uit de oude kamer van mijn zusje komt en die even als plaatsvervanger werkt tot er laminaat in komt.

Dit is wat je nu ziet als je binnenkomt.




Het verschil valt pas echt op als je de voor,- en na-foto's naast elkaar zet!




De vensterbank loopt nu naadloos over in het raamkozijn en sluit ook netjes aan op de muur.




Ik heb ook voorzichtig het vieze vergeelde handvat van het raam geschilderd en dat maakt een wereld van verschil.




De kledingkast vind ik ook écht mooi geworden!




Het zwarte handvat en alle zwarte knoppen contrasteren met het wit geschilderde hout.




Maar het meest blij ben ik met de binnenkant die énorm functioneel is geworden als kledingkast van Dorus.






Zoals gehoopt past er nog precies een rij broeken aan de onderste roede. Ik vind het zelf erg mooi dat de hangers passen bij het kale hout van de roede's, een idee van Dorus om die te laten zoals ze waren.




Aan de deur zitten twee knoppen die plek bieden aan stropdassen en dergelijke.






Ook het bovenste kastje hebben we vanbinnen geschilderd en daar bewaart Dorus nu de dikke truien die hij niet zo vaak draagt.




Rondom het bed zit een wit vlak dat markeert tot waar de hoogslaper ongeveer moet gaan komen. Het hoofdbord is een ingekorte variant van die ik eerder zelf maakte en was toch echt nog even nodig omdat mijn kussen steeds van mijn bed viel.




Aan de deur hebben we ook twee knopjes gemaakt zodat we een plek hebben om onze badjassen aan op te hangen als het daar weer koud genoeg voor is.




We hebben trouwens ook alle stopcontacten en lichtknoppen van de muren gehaald, dikke lagen verf eraf geschraapt met de botte kant van een aardappelschilmesje en daarna flink gesopt. Maakt een wereld van verschil!




En nu?
Op het moment is de moeder van Dorus bezig een gordijn voor ons te naaien. (Is dat niet super lief?) We hebben samen een dikke rode stof uitgekozen met ingeweven verduistering zodat het lekker donker wordt 's nachts.




Ik vind de structuur van de stof heel mooi, ben benieuwd hoe het eruit komt te zien! Hij komt in het kozijn te hangen en kan dan overdag met een banier opzij worden gehouden. Een beetje zoals we nu met een tijdelijk gordijntje doen maar dan gaat hij de andere kant op hangen en komt de banier natuurlijk een stuk hoger.




En dan is fase 1, zoals ik het maar even noem, voorlopig afgerond! Op het moment is het budget voor grote klusprojecten op. In fase 2, waarschijnlijk ergens tegen het einde van de zomervakantie, komt er een hoogslaper met daaronder mijn inloopkast en dezelfde laminaatvloer als in de woonkamers in. Ik heb al wat zitten schetsen terwijl ik de constructie met mijn opa doorsprak en het zal een beetje deze richting op gaan.




De komende tijd ga ik het ontwerp afmaken en 3D modelleren. Het plan is om alle materialen op maat gezaagd en voorgeboord in huis te hebben voor we gaan bouwen zodat we het bed er in een weekendje in kunnen zetten en er in een week in kunnen slapen. Klussen naast een studie en een baan gaat prima maar wel langzaam en met het bed straks willen we even lekker 'deurdouwen' zodat we niet weer een paar maanden in de eetkamer hoeven te slapen. 

Tot het budget weer een beetje is aangegroeid hebben we nog genoeg materialen in huis voor projecten die niets hoeven te kosten dus gelukkig hoeven we in de tussentijd niet helemaal stil te staan. Al is een beetje adempauze best fijn :)

p.s.
Sinds ik deze post schreef hing ik een spiegel en DIY kunst op, kregen we een nieuw, rood gordijn, kocht ik plantjes en versierde ik de muur boven het bed! Voor de laatste foto's kun je ook op de housetour pagina kijken!

2 opmerkingen:

  1. Wauw, wat is het mooi geworden! Zeker in vergelijking met eerst. Ziet eruit als een hele fijne slaapkamer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ilse,

    Wow, wat een verschil! Super leuk!

    Groetjes,

    Manfung

    BeantwoordenVerwijderen